Werkwijze

Je kunt je via de mail of telefonisch bij de praktijk aanmelden. Ik zal dan binnen enkele werkdagen contact met je opnemen en kort bespreken wat de reden van aanmelding is plus inschatten of ik de juiste behandeling kan bieden. Als we het idee hebben dat behandeling binnen de praktijk passend is, dan kunnen we een afspraak voor een intakegesprek maken.
Het behandeltraject begint met 2 intakegesprekken (=diagnostiek) van 45 of 60 minuten. Behandelgesprekken duren doorgaans 45 minuten en EMDR-sessies 75 of 90 minuten. De tarieven voor de verschillende consulten zijn gebaseerd op werkelijke tijd en worden afgerond op 15 minuten.

Om je aan te melden bij de praktijk is er een verwijsbrief voor de Basis GGZ van de huisarts nodig (deze kun je meenemen naar de eerste afspraak). Om in aanmerking te komen voor vergoeding van de sessies dient er sprake te zijn van een classificatie volgens de DSM-5.

Zorgvraagtypering
Vanaf 2022 zal ik tijdens de intake een inschatting maken of er sprake is van een DSM-5 classificatie en de zorgvraagtypering bepalen. Dit laatste doen we in het tweede intakegesprek met behulp van een vragenlijst (HoNOS+). Op basis van de antwoorden op deze lijst zullen we inschatten welk zorgvraagtype het beste aansluit bij jouw klachten en problemen (in mijn praktijk gaat het om zorgvraagtype 1 t/m 4).

Het zorgvraagtype en de DSM-5 diagnose-hoofdgroep zullen ook op de factuur aan de zorgverzekeraar komen te staan en aangeleverd worden aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Als je hier bezwaar tegen hebt, kun je bij mij een privacyverklaring invullen (een aantal gegevens zal dan niet worden doorgegeven).

Wachttijd
Wegens een te lange wachttijd is de praktijk helaas gesloten voor nieuwe aanmeldingen.
Wanneer je de wachttijd te lang vindt, dan kun je altijd contact opnemen met de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar kan je ondersteunen bij het zoeken naar een zorgaanbieder bij wie je binnen 4 weken een intakegesprek krijgt, en binnen 10 weken vanaf de intake met de behandeling kunt starten.
Verder kun je altijd met mij overleggen over de actuele stand van zaken betreffende de wachttijd. De wachttijd is niet afhankelijk van welke zorgverzekeraar je hebt.

Klachtenregeling
Mocht je niet tevreden zijn over de behandeling of is er iets waar je tegen aan loopt, dan kun je dat altijd met mij bespreken (in de sessie maar ook telefonisch of per mail als je dat prettiger vindt). Ik heb er vertrouwen in dat we daar samen uit kunnen komen. Mocht dit voor jou echter niet het gewenste effect hebben, dan kun je je wenden tot het klachtenreglement van de LVVP waarbij ik mij heb aangesloten.


Contact:

info@psychologiepraktijkkoster.nl
06-82159240

Leef Schiedam
Over de Vesten 1
3116 AD Schiedam


Werkdagen: maandag en donderdag